Становлення системо-миследіяльнісної педагогіки
Проекти і методичні розробки були розпочаті в рамках Освітньої програми Мережі методологічних лабораторій (ММЛ) у 1990 - 1992 роках, що народилася завдяки роботі Московського методологічного гуртка, яким з 1958 по 1994 роки керував Г.П. Щедровицький. Тепер ми можемо називати цю фазу – створенням науково-технічних передумов для реалізації миследіяльнісного підходу в системі освіти. Реалізацію освітньої програми ММЛ здійснювала команда ігротехніків Г. П. Щедровицького, приблизно 20 осіб. До них на різних етапах приєднувалися учасники, що стали носіями ідей і цінностей методологічного руху. Це ще близько 1000 осіб, які стали авторами численних освітніх проектів і програм. Частина з них створили проекти нових типів навчальних закладів і багато років здійснюють їх реалізацію. У Росії - Тольяттинська академія управління, Московський проектний коледж, Московська кіношкола тощо. В Україні це передусім Київський ліцей бізнесу, де з 1994 року працюють методологи школи Г.П. Щедровицького О.П.Зінченко, Ю.М. Теппер, періодично включаються у роботи М.Ф. Андрейченко, С.Б. Крайчинська, В.А. Нікітін, зробили внесок у різний час Ю.В. Луковенко, Н.М. Кондель-Пермінова, Б. Єрофалов.
Історія, етапи, результати і продукти цих робіт вимагають окремого аналізу та опису. Деякі результати виконаних робіт фіксувалися в особистих публікаціях, ЗМІ рефлексійних і методичних розробках, захищених дисертаціях (див. список у Бібліографії). Цілісну картину усього поля розробок ініційованих освітньою програмою ММЛ, які по-суті укладають засади нового типу педагогіки - системо-миследіяльнісної педагогіки, ми представимо такою схемою:
План-карта становлення дисципліни «Загальна управлінська підготовка»
Позначення на схемі:
ММГ – Московський методологічний гурток;
ОДІ – організаційно-діяльнісні ігри;
СМД-педагогіка – системо-миследіяльнісна педагогіка;
ТАУ – Тольятинська академія управління;
КЛБ – Київський ліцей бізнесу;
ПАС – проектно-аналітична сесія
КБ – конструкторські бюро інноваційних високотехнологічних компаній.
«Педагогіка і логіка» - збірник праць педагогічної спадщини ММГ.
«Проектування нормальної школи» - корпус нормативних описів, на основі яких започатковувалася на кількох майданчиках дисципліна «Загальна управлінська підготовка».
«Педагогічна інженерія», «Ігрова педагогіка», «Загальна управлінська підготовка», Інноваційний освітній заклад», «Готовність до діяльності», «Атріум» - видання, що відображають окремі етапи впровадження і розвитку описаної освітньої дисципліни.
Коментарi